maandag 28 januari 2013


De dag is goed begonnen. Pea (de mama in het gastgezin) maakte me deze morgen wakker. Samen met haar en Joel (de oudste zoon in het gezin) heb ik gegeten. Nadat ik gegeten had en me klaar had gemaakt zijn we met de bus naar school vertrokken. We moesten 2 bussen pakken, dit duurde in totaal 50 minuten om op school te raken. Op school hebben we een rondleiding gekregen, fika gehouden en les gevolgd. Ik heb wiskunde in het Zweeds gekregen. Joel zat naast me en vertaalde alles voor mij. Gelukkig wist ik waarover het ging wat dat hebben we vorig jaar geleerd. 's Middags hebben we in het schoolrestaurant gegeten. Na het eten hebben enkele mensen ons naar onze stageplaats gebracht. Het is wel raar om in een ander land in een winkel te werken. Mijn collega's zijn allemaal meisjes en zij zijn super vriendelijk en halen hun beste Engels naar boven. Het is soms wel jammer dat ze onder elkaar Zweeds praten en ik hen niet kan verstaan, enkele woordjes begrijp ik wel. Na het werk moest ik naar huis gaan. Ik had met Joel afgesproken dat hij mij kwam halen en de weg ging wijzen naar huis. Hij zei tegen mij dat hij er om kwart voor 5 ging zijn, om 5u was hij er nog niet. Toen heb ik besloten om zelf de weg naar huis te zoeken. En dat had ik niet moeten doen... Ik ging in de richting die ik dacht dat ik moest maar ik had al snel door dat dit niet klopte. Ik heb aan iemand gevraagd welke bus ik kon nemen om naar Bäckby te gaan. Die bus bleek naar Raby Centrum te gaan, daar ben ik dan afgestapt en heb ik de weg aan iemand anders gevraagd. Zo ben ik te weten gekomen dat ik bus 15 moest nemen. Ondertussen had ik wel naar Pea gebeld om te zeggen dat ik verloren was en maar dat ik wel op bus 15 zat. Zij is mij dan komen halen aan de bushalte in Bäckby en zijn we samen naar huis gewandeld. Morgen zal zij samen met mij te voet naar mijn werk wandelen zo dat ik de weg wel ken.

Deze avond heb ik aardappelen met kleine gehaktballetjes en broccoli gegeten en nadien heb ik Semla gegeten. 
Semla is een Zweedse lekkernij normaal zouden zij dit eten op 12 februari maar ze hebben een uitzondering gemaakt. Ik vond het lekker en heb ik eens iets typisch Zweeds kunnen eten. Gisteren heb ik ook een typisch Zweeds drankje gedronken, maar ik weet niet hoe het heet, wel weet ik dat het niet lekker was.
Hopelijk wordt het morgen net zo leuk als vandaag maar loop ik niet verkeerd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten